Företräda medlem vid arbetsgivares konkurs
Nedan beskriver vi hur IF Metall arbetar med att företräda medlem vid arbetsgivarens konkurs. Processen beskriver dock inte arbetet som görs när vi biträder medlemmar genom att begära konkurs vid obetalade lönefordringar (ska kartläggas).
IF Metall ska enligt sina stadgar ”tillvarata medlemmarnas gemensamma intresse och styrka för att skapa bästa möjliga villkor i arbetslivet och samhället”. Vidare anges att IF Metall ska bedriva förhandlingsverksamhet och teckna kollektivavtal. När IF Metall stödjer och förhandlar för medlemmar är därför avtal (stadgarna är ett civilrättsligt avtal med medlemmarna) en laglig grund. Hur arbetet fördelas mellan olika delar av IF Metall (förbundskontoret, avdelningar och klubbar) framgår av faktarutan.
Fakta om personuppgiftsansvar
Förbundet IF Metall består av förbundskontoret, lokala avdelningar samt, i förekommande fall, klubbar hos arbetsgivare, där varje enhet har personuppgiftsansvar. Vi beskriver hur vår gemensamma personuppgiftshantering går till i vårt inbördes arrangemang (pdf). I det beskrivs även vart du kan vända dig om du vill utöva dina rättigheter.
IF Metall företräds av vår avtalssekreterare i centrala förhandlingar. Lokala överenskommelser träffas mellan en IF Metall-klubb och en arbetsgivare. Saknas klubb träffar arbetsgivaren överenskommelse med IF Metalls lokalavdelning eller av avdelningen utsett avdelningsombud.
IF Metall interagerar i den här processen även med arbetsgivare. Respektive part är personuppgiftsansvarig för sin behandling av personuppgifter. I detta fall behövs inget inbördes arrangemang, eftersom rollerna tydligt framgår av lagstiftning.
I hanteringen av obestånd och konkurser finns reglering både i lönegarantilagen (1992:497), utsökningsbalken (1981:774) och konkurslagen (1987:672). När IF Metall agerar med stöd av sådan lagstiftning är den lagliga grunden rättslig förpliktelse.
När IF Metall företräder medlem i förhållande till arbetsgivare som hamnat på obestånd/gått i konkurs föreligger även den lagliga grunden rättslig förpliktelse enligt arbetsrättslig lagstiftning:
-
IF Metall har rätt till information från arbetsgivare som ingått kollektivavtal om viktigare förändringar i verksamheten enlig 19 § lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet (MBL).
-
Vidare har IF Metall förhandlingsrätt enligt 11 § samma lag innan beslut fattas om viktigare förändringar.
-
Slutligen finns bestämmelser om turordning vid uppsägning och företrädesrätt vid återanställning i lagen (1982:80) om anställningsskydd (LAS).
Det kan även finnas bestämmelser i kollektivavtal som påverkar arbetet. Även kollektivavtalet utgör en rättslig förpliktelse.
IF Metalls arbete har även stöd i EU:s stadga för mänskliga fri- och rättigheter, se artiklarna 27 (arbetstagares rätt till information och samråd inom företaget) och 28 (förhandlingsrätt och kollektiva åtgärder).
IF Metall har rätt att behandla känsliga personuppgifter med stöd av arbetsrättsundantaget i artikel 9.1 b GDPR (den personuppgiftsansvarige eller den registrerade ska kunna fullgöra sina skyldigheter och utöva sina särskilda rättigheter inom arbetsrätten). När IF Metall företräder medlemmar i förhållande till lönegaranti ingår detta i den arbetsrättsliga lagstiftningen eftersom denna skyddar arbetstagare. IF Metall har vidare rätt att behandla känsliga personuppgifter med stöd av medlemsundantaget i artikel 9.2 GDPR. Slutligen finns rätt att behandla känsliga personuppgifter för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.
IF Metall bevarar uppgifterna som beskrivs nedan. Uppgifterna behövs både för att bevaka rättsliga anspråk, kunna bedriva framtida förhandlingar och för att kunna bevaka företrädesrätt efter verksamhetsövergång. Uppgifterna kan också behövas för att IF Metall ska kunna hantera rättsliga anspråk (både in allmänhet men också för att kunna hantera att medlemmar ibland hör av sig i efterhand om hur deras ärenden hanteras; uppgifterna behövs i sistnämnda fall för att kunna visa hur IF Metall agerat). Uppgifter kan även bevaras för statistiska ändamål för att kunna visa och berätta om IF Metalls verksamhet (uppgifterna används då i anonymiserat skick).
Tillkommande ändamål och rättsliga grunder beskrivs i varje delavsnitt nedan.
Så här ser processen ut när IF Metall arbetar med frågor kopplade till arbetsgivares obestånd eller konkurs. Processen beskriver alla möjliga steg men beroende på utfall kan bara ett eller några steg vara aktuella. Steg 2 kan även förekomma på andra ställen.
1. Konkurs eller obestånd
Inför situationer som kan leda till obestånd eller konkurs har arbetsgivare informationsskyldighet enligt MBL. Detta innebär att arbetsgivaren i en sådan situation skickar över en förhandlingsframställan. Att information lämnats protokollförs. Klubb eller avdelningsombud kan i detta läge initiera en ansökan till kronofogdemyndigheten eller göra en konkursansökan för att säkra medlemmarnas lönefordringar eller IF Metalls fordran på medlemsavgifter som arbetsgivare ska betala enligt uppbördsavtal (den hanteringen beskrivs i processen Medlemmar). Sådana åtgärder kan även initieras om IF Metall får information från annat håll.
Det vanligaste är dock att besked om konkurs kommer från en konkursförvaltare, en tidigare ägare eller en medlem (innebär att namn och kontaktuppgifter behandlas). Klubben eller avdelningsombudet kan även ha fått information på annat sätt, till exempel genom media.
När en klubb eller ett avdelningsombud får reda på en konkurs tas kontakt med avdelningen. Ett ärende med ett ärendenummer skapas. Klubben, avdelningsombudet eller en ombudsman på avdelningen får i detta läge information om det inträffade från konkursförvaltaren. Om det inte är denne som tagit kontakt inhämtas information om vem detta är från tingsrätten. Från konkursförvaltaren erhålls information om konkursen. Klubben/avdelningsombudet kan även lämna in fordringar rörande arbetsgivarens uppbörd till tingsrätten.
2. Information till anställda
Information till medlemmar och andra anställda om det inträffade lämnas av klubben eller avdelningen. Oftast behöver inga personuppgifter behandlas för att kunna hålla sådana möten (man träffas på arbetsplatsen eller sätter upp anslag om möten) men om det är större klubbar eller arbetsgivarens verksamhet är geografiskt utspridd kan kallelse skickas via mejl (i sådant fall behandlas personuppgifter som namn och mejladresser). Oftast sker möten på plats, men i undantagsfall kan videomöten eller telefonkonferenser bli aktuella (innebär att namn, bild, ljud, metadata och kontaktuppgifter kan komma att behandlas). Sådana här möten kan hållas löpande och alltså även efter andra steg tills konkursen är avslutad i förhållande till medlemmarna/verksamhetsövergång har skett.
Ändamålet med informationsmöten är primärt att berätta om konkursen för medlemmarna. Ibland deltar även en anställd som inte är medlem. I sådana fall kan hen även få information om hur man blir medlem i IF Metall, vilket krävs om klubben/avdelningen ska kunna företräda hen och i övrigt hjälpa hen.
3. Besked
Besked ges av konkursförvaltaren om att antingen fortsätta verksamheten under konkursen eller avsluta verksamheten och därmed säga upp arbetstagarna. I detta skede brukar konkursförvaltaren också informera om statusen rörande statlig lönegaranti. Klubben/avdelningen uppdaterar ärendet och informerar medlemmar och eventuellt andra anställda (se steg 2) om de besked som getts.
I detta steg behandlas personuppgifter som namn, personnummer, medlemskap i fackförening, ärendenummer, lönegaranti samt, om driften fortsätter, lön av konkursboet.
4. Förhandling
En konkursförvaltare har samma skyldigheter som arbetsgivaren hade. Detta innebär att förhandlingar av olika slag kan aktualiseras, se vidare processerna Förhandlingar om uppsägning på grund av arbetsbrist respektive
Tvister med arbetsgivare rörande en medlem.
5. Verksamhetsövergång
Verksamhetsövergång aktualiseras om konkursförvaltaren hittar en köpare till verksamheten. När konkursförvaltaren lämnar ett sådant meddelande behandlas personuppgifter som namn, kontaktuppgifter till köpande företag och företrädare för bolaget.
När klubben/avdelningen får beskedet görs en förhandlingsframställan till den nya ägaren (ser olika ut beroende på om företaget har kollektivavtal, hängavtal eller inte, se vidare processen Förhandling av kollektivavtal och hängavtal).