Konflikt är parternas ansvar – inte politikernas
- Förbundet
- 8 augusti 2024
Tesla har ett flertal gånger under konflikten hävdat att det är Business as usual. Men företagets verksamhet har gått runt på grund av ett omfattande organiserat strejkbryteri. Trots det står IF Metall inte bakom Vänsterpartiets förslag om en lex Tesla. ”Vi tror inte att politiker ska lagstifta om konfliktregler, det är parterna, fack och arbetsgivare som ska ansvara för den delen”, säger Tomas With, IF Metalls vice förbundsordförande i en intervju i Dagens Arena.
- Om vi öppnar för politiska förändringar i konflikträtten, så riskerar vi få saker som försvagar den. Vi kan inte ena dagen motsätta oss politiska försvagningar eftersom parterna ska göra upp, och andra dagen välkomna politiska förändringar som gynnar oss, säger Tomas With.
Dessutom är konfliktreglerna generellt bra, menar Tomas With och fortsätter.
- Tesla är ett unikt fall på den svenska arbetsmarknaden. Företagets sätt att genom ett organiserat sätt flyga in strejkbrytare för att utföra jobb under en konflikt är helt förkastligt.
Men även om strejkbryteriet är förkastligt och något som tillhör en förgången tid, är lagstiftning inte rätt väg att gå.
- Vi behöver i stället titta på fler konfliktåtgärder. Redan nu är det 13 fackförbund i Sverige och övriga Norden som slutit upp i konflikten och vidtagit sympatiåtgärder. Vi fortsätter också att öka stödet för konflikten genom fler medlemmar på verkstäderna, säger Tomas With, till Dagens Arena, och fortsätter.
Sedan konflikten startade den 27 oktober förra året har flera fackförbund i Sverige, Norge, Finland och Danmark vidtagit sympatiåtgärder.
- Det är ju en ren konsekvens av hur Tesla agerar, att som inget annat företag i nutid bryta mot de riktlinjer som finns på svensk arbetsmarknad, säger Tomas With.
Fakta: Vänsterpartiet har föreslagit att EU lagstiftar mot att utstationeringsdirektivet används för att ge företag ett övertag i arbetsplatskonflikter.
Läs mer på dagensarena.se