Nytt verktyg för att upptäcka ohälsa på jobbet
- Mitt i Norrland
- 25 mars 2022
En tredjedel av alla yrkesarbetande i Sverige upplever ohälsa kopplad till arbetet. Oro och ångest, värk i kroppen och trötthet är några av de vanligaste besvären. För att tidigt upptäcka tecken på ohälsa, och agera innan någon blir sjuk, har Prevent tillsammans med arbetsmarknadens parter och Umeå universitet tagit fram Arbetsplatsdialogen – ett digitalt och kostnadsfritt dialogstöd.
Dialogstödet riktar sig i första hand till chefer, men även skyddsombud, regionala skyddsombud och medarbetare som kan ha nytta av det.
Sjukskrivningar på grund av stressrelaterad ohälsa är mycket vanligt och leder många gånger till långvariga problem för individen, men är också en stor kostnad för arbetsgivaren och samhället.
Att upptäcka tidiga tecken på ohälsa, och att agera förebyggande, kan hjälpa fler till ett långt och hälsosamt arbetsliv.
Arbetsplatsdialogen är ett kostnadsfritt och enkelt dialogstöd som är tänkt att användas för att förebygga uppkomsten av ohälsa på arbetsplatsen. Det bygger på ADA-metoden, ett evidensbaserat metodstöd. Det innehåller också tips och verktyg för hur man kan identifiera tidiga tecken på ohälsa, vilka åtgärder och anpassningar som är lämpliga och hur man kan följa upp insatserna ur ett helhetsperspektiv.
Om detta låter intressant för dig, din arbetsplats eller kanske din chef, gå in på prevent.se och läs mer om hur du enkelt kan ta del av verktyget. Där finns även material för spridning i sociala medier, informationsfilmer och mycket mer.