Vi träffar Tommy Bergström, bilmekaniker på Din Bil i Ludvika
Vi skickade ut vår organisatör Nina Carnedal en solig höstdag till Ludvika för att prata med Tommy Bergström som är avdelningsombud och fackligt aktiv inom IF Metall Bergslagen.
Tommy och Nina har samtalat många gånger under de senaste åren och de flesta har handlat om hans arbete, jobbsituationer och fackligt engagemang men också om livet, uppväxten och musiken. Idag pratar de om hur det är att vara bilmekaniker på Din Bil som går under Motorbranschavtalet, som är IF Metalls fjärde största kollektivavtal. Det finns stora utvecklingsmöjligheter i branschen och Tommy gärna ser att fler söker sig till bilverkstäderna.
- Motorbranschen är så mycket mer än att stå i en oljegrop, möjligheterna är många om du har intresse och viljan för att lära och utbilda dig, säger Tommy.
För Tommy vet, han har under större delen av sitt yrkesliv arbetat inom motorbranschen. Han gick fordon med inriktning lastbil på Sågbäcksgymnasiet i Huddinge och det har vuxit fram en yrkesstolthet. Viljan att lära sig mer och att utveckla sig, har gjort att han nu är Master Technician och högvoltsexpert (HVE) på Din Bil.
- Jag arbetade dagtid 10 år på Scania i Södertälje och den lön jag tjänade där kommer inte upp till den nivå jag tjänar idag. Nu har jag möjlighet att hela tiden utvecklas och genom det, påverka min löneutveckling, för de möjligheterna finns om man är intresserad och går de utbildningar som erbjuds, förklarar Tommy vidare.
På Din Bil har en bilmekaniker som är Master Technician ett lönetillägg. Tommy har varit drivande och sett till att detta även har ökat för alla Masters inom Din Bil.
- Det är fullt möjligt att jag kan vara med och påverka och få till förändringar till det bättre på den egna arbetsplatsen, säger Tommy.
Tommy lämnade storstaden och bor idag med sin fru och barn i Söderbärke. Han pratar vidare om de stora skillnaderna, mellan lönerna och kollektivavtalen och förklarar att lönerna för en bilmekaniker på Din Bil är högre i storstäder än på en mindre ort.
- Jag tycker att lönenivåerna i Ludvika eller Sala, ska ligga lika som i Stockholm eller Malmö. Det ska inte förekomma skillnad på lönen på lika arbete inom Din Bil oavsett vart du jobbar. Därför driver jag nu den frågan koncernfackligt inom Din bil, vilket är en samverkan mellan fackliga organisationer på och inom koncernen, berättar Tommy.
Under tiden på Scania var Tommy fackligt aktiv som ungdomsansvarig på klubben, han har därför även erfarenhet och kunskap i Teknikavtalet. Han menar att avtalsmässigt bör man titta på skillnaderna mellan branscherna. Han upplever att fokus ligger på de största avtalen och att mycket där bara kopieras över till Motorbranschavtalet och att fokus och uppmärksamhet behöver läggas på skillnaderna mellan branscherna och dessa behöver hanteras i respektive kollektivavtal.
- Det finns stora risker i mitt yrke och det krävs ett säkerhetstänk och huvudet på skaft, vilket givetvis krävs i de flesta yrken, men för mig är det livsavgörande i och med att jag är högvoltsexpert (HVE). Kundens inställning till det arbete jag utfört spelar också roll på min lönespecifikation. Det är skillnad på att vara bilmekaniker kontra att stå vid ett löpande band och det är dessa skillnader som borde synas i de olika kollektivavtalen och ytterst spegla den kompetens som vi bilmekaniker besitter, vi är faktiskt högutbildade, förklarar Tommy.
Statusen för yrket bör ökas och stärkas menar Tommy. För tvärtemot vad många tror är det inte bara att plugga in datorn för felsökning och byta delar, att vara bilmekaniker är så mycket mer.
- Att vara bilmekaniker är bland det bästa yrken som finns! Utmanande, utvecklande och lösningsfokuserat! Och ett av de viktigaste, utan bilmekaniker slutar Sverige att rulla. Därför behöver vi se till att fler söker sig till motorbranschen och vi behöver också nå ut i större utsträckning till skolungdomar för att tala om att detta är faktiskt ett framtidsyrke, avslutar Tommy.
NINA CARNEDAL