Lättläst: Därför ska du vara medlem i IF Metall
Varför ska du vara medlem i fackförbundet IF Metall? Är det värt pengarna som det kostar? Vårt svar är ja! På den här sidan har vi på lättläst svenska samlat sju bra anledningar till varför du ska vara med i IF Metall.

Sju bra anledningar att vara med i IF Metall
Vi är många som är medlemmar i fackförbundet IF Metall. Därför kan vi enklare förhandla med arbetsgivare om rättigheter och förmåner. Här är några av de sju viktigaste anledningarna till att gå med i IF Metall.
1. Du kan få pengar genom IF Metalls a-kassa och inkomstförsäkring
Du kan få pengar från IF Metalls a-kassa om du blir arbetslös. Du får dessutom en inkomstförsäkring. Den kan ge dig extra pengar om du blir arbetslös.
Läs om hur mycket pengar du kan få om du blir arbetslös.
2. Du får bra arbetstider och lön genom kollektivavtal
Vi i IF Metall arbetar för att alla arbetsgivare ska ha kollektivavtal. Du får många fördelar genom avtalet. Exempel på dem är:
- rättvis lön
- regelbundna löneökningar
- bra arbetstider
- mer pengar om du arbetar extra.
Du får också extra avtalspension när du går i pension.
3. Vi i IF Metall ser till att din arbetsmiljö är säker
Vi arbetar för att du ska vara frisk och trygg på arbetet. Vi ser till att:
- Din arbetsgivare följer arbetsmiljölagen. Lagen innehåller regler om din arbetsplats.
- Din arbetsplats har ett skyddsombud som arbetar för att du ska vara frisk och trygg på arbetet.
4. Du får hjälp och stöd när du behöver det
Vi ger dig bland annat råd och stöd:
- om du blir uppsagd från arbetet
- om du är sjuk och behöver hjälp att komma tillbaka till arbetet
- om du ska förhandla om din lön.
Vi arbetar också för att du ska få utbildning genom ditt arbete. Vi vet att du klarar dig bättre i framtiden med bra utbildning.
5. Du är försäkrad både på arbetet och på fritiden
Du är försäkrad om du är medlem i IF Metall. Du kan få pengar genom försäkringarna:
- om du gör dig illa på arbetet
- om du gör dig illa på fritiden
- om du är sjuk
- om du är föräldraledig.
Läs mer om de försäkringar som ingår i medlemskapet.
6. Du kan påverka vad som händer på arbetet
Du kan påverka ditt arbete när du är medlem i IF Metall. Vi kan hjälpa dig om din arbetsgivare till exempel vill ändra:
- hur länge du ska arbeta
- vad du ska göra på arbetet.
7. Tillsammans är vi starka
Vi i IF Metall är runt 300 000 medlemar. Vi kan tillsammans se till att:
- reglerna på arbetsplatser inom industrin blir bättre
- rättvisan i samhället ökar.
Så fungerar inkomstförsäkringen
Du får en inkomstförsäkring om du är medlem i IF Metall. Försäkringen kan ge dig extra pengar om du blir arbetslös. Exempel. Du kan få 80 procent av din lön i 100 dagar om du har mer än 33 000 kronor i lön.
Exempel: Du kan få 80 procent av din lön i 100 dagar om du har mer än 33 000 kronor i lön.
Här kan du läsa mer om inkomstförsäkringen.
Så här blir du medlem i IF Metall
Du kan bli medlem här på vår hemsida om du har BankID.
Om du inte har BankID, så kan du:
- Skaffa BankID hos din bank. Sedan kan du bli medlem här på vår hemsida.
- Prata med en person som representerar IF Metall på din arbetsplats. Personen kan hjälpa dig att bli medlem.
- Kontakta din lokala avdelning inom IF Metall. De som är anställda på avdelningen kan hjälpa dig att bli medlem.
Vad kostar det att vara medlem i IF Metall?
Du betalar ca 1,5 procent av din lön i månaden som medlem i IF Metall.
Exempel: Du betalar 435 kronor i månaden om du har 29 000 kronor i lön.
IF Metalls information på lättläst svenska
Den här texten är på lättläst svenska.
Texten utgår från andra texter på vår webbplats.
Önskar du få någon mer information på lättläst svenska?
Kontakta oss via mejl på ifmetall@ifmetall.se.