Så fungerar IF Metalls inkomstförsäkring
Du får gratis inkomstförsäkring om du är medlem i IF Metall. Försäkringen ger dig extra pengar om du blir arbetslös. Inkomstförsäkring ger dig trygghet. På den här sidan har vi samlat lättläst information om IF Metalls inkomstförsäkring.

Viktigt att veta – nya regler i höst
Från 1 oktober 2025 ändras reglerna i arbetslöshetsförsäkringen (a-kassan) i Sverige.
Det kan också påverka hur IF Metalls inkomstförsäkring fungerar.
Vad gäller för dig som redan har inkomstförsäkringen?
- Du behåller din inkomstförsäkring.
- Men nya regler i a-kassan kan göra att inkomstförsäkringen fungerar på ett lite annat sätt än i dag.
- Det beror till exempel på hur mycket du tjänar och hur länge du varit medlem.
Mer information kommer
Just nu pågår arbete med att anpassa IF Metalls inkomstförsäkring till de nya reglerna.
Vi berättar mer så fort vi vet hur det kommer att fungera.
Alla medlemmar i IF Metall
- är anslutna till IF Metalls a-kassa (a-kassan)
- har en inkomstförsäkring.
Du kan känna dig trygg om du blir arbetslös eftersom du både har a-kassan och inkomstförsäkringen.
Hur mycket pengar kan du få?
A-kassan räknar ut hur mycket pengar som du kan få genom inkomstförsäkringen. De räknar ut din inkomst från den lön som du haft tidigare. Inkomsten avgör sedan hur mycket pengar du får.
Så här räknar a-kassan ut din inkomst:
- De räknar ut hur mycket lön du haft under de senaste 12 månaderna.
- De delar sedan summan av pengarna med 12 månader. Det är din inkomst.
Exempel.
Din lön har varit 260 000 kronor under 12 månader. A-kassan räknar ut att din inkomst är 21 666 kronor i månaden.
Olika regler gäller
- om du har mindre än 27 500 kronor i inkomst
- om du har mellan 27 500 och 33 000 kronor i inkomst
- om du har mer än 33 000 kronor i inkomst.
Om du har mindre än 27 500 kronor i inkomst
Du får bara pengar från a-kassan. Du kan få 80 procent av din inkomst från a-kassan i 200 dagar.
Om du har mellan 27 500 och 33 000 kronor i inkomst
Du får olika mycket pengar
- mellan dag 1 och 100
- mellan dag 101 och 200.
Dag 1–100
Du kan få 80 procent av din lön från a-kassan.
Dag 101–200
Du kan få totalt 80 procent av din inkomst från a-kassan och inkomstförsäkringen tillsammans.
Om du har mer än 33 000 kronor i inkomst
Du får olika mycket pengar
- mellan dag 1 och 100
- mellan dag 101 och 200.
Dag 1–100
Du kan få 80 procent av din lön från inkomstförsäkringen.
Dag 101–200
Du får bara pengar från a-kassan. Men du kan få mer pengar om du har en tilläggsförsäkring. Prata med Folksam om en tilläggsförsäkring.
Kontakta Folksam:
Telefon: 08-700 40 25
E-post: inkomst@folksam.se.
Får du pengar från inkomstförsäkringen?
A-kassan bestämmer om du kan få pengar från inkomstförsäkringen. Information om IF Metalls a-kassa (a-kassan), länk till ifmetall.se/akassan.
Du kan få pengar från inkomstförsäkring om du antingen
- har varit medlem i IF Metall de senaste 12 månaderna
- byter till IF Metall från ett LO-förbund eller tjänstemannaförbund som har inkomstförsäkring.
Du måste totalt ha haft inkomstförsäkring genom fackförbunden i 12 månader.
Inkomstförsäkringen ger dig även samtalsstöd
Du kan även få samtalsstöd genom försäkringen. Det betyder att du får ett samtal med en socionom. Socionomen kan sedan hjälpa dig att få kontakt med till exempel en familjerådgivare eller psykolog.
Du kan ta med din make/maka, sambo eller registrerade partner till socionomen.
IF Metalls information på lättläst svenska
Den här texten är på lättläst svenska.
Texten utgår från andra texter på vår webbplats.
Önskar du få någon mer information på lättläst svenska?
Kontakta oss via mejl på ifmetall@ifmetall.se.