RSO:er vill förbättra säkerheten med pelarliftar
- 4 december 2025
På sista tiden har de regionala skyddsombuden Jarmo Koivisto och Erik Sjökvist noterat potentiellt livsfarliga tillbud där förankringsbultar på så kallade pelarliftar plötsligt gått av. ”Och det trots att liftarna genomgått alla föreskrivna kontroller och besiktningar”, säger de.
Jarmo Koivisto och Erik Sjökvist är verksamma i IF Metall Stockholms län. Under de senaste månaderna har båda två, fast på olika håll, varit med om att utreda tillbud med så kallade pelarliftar på bilverkstäder.
– Tillbuden handlar om att bultarna, som förankrar liften i golvet, har gått av eller släppt från underlaget. Den som står under liften riskerar då att få den upphissade bilen över sig, förklarar Jarmo och Erik fortsätter:
– Det är bara tur att ingen dött eller skadats allvarligt till följd av de tillbud som vi har tittat på nu senast.
Bultar släppte
I ett av fallen höll en tekniker på att hissa upp en tung elbil när golvbultarna på ena sidan släppte. Pelaren började då luta inåt vilket ledde till att den andra pelaren fick ta en större del av bilens vikt.
Då släppte även den andra pelarens bultar. Som tur var skedde detta på låg höjd, men det hade lika gärna kunnat stå någon under
– Då släppte även den andra pelarens bultar. Som tur var skedde detta på låg höjd, men det hade lika gärna kunnat stå någon under, säger Jarmo.
Det är lätt att tänka sig att detta måste ha skett i verkstäder där man inte är så nogräknad med säkerheten. Men så är det inte.
– Nej, det handlar om större väletablerade verkstäder där man normalt sköter besiktning och underhåll som man ska, säger Erik.
Svårt att förebygga
Och det visar sig vara svårt att förebygga den här typen av olyckor även om arbetsgivare, skyddsombud och anställda följer regelverket till punkt och pricka.
– Problemet är att man inte kan besiktiga den del av liftarnas förankringsbultar som är nerborrade i golvet. Bulthuvudet kan se fint ut trots att bulten längre ner är på väg att gå av, säger Jarmo.
Allt tyngre bilar
Jarmo och Erik har en teori om varför problemen med pelarliftar verkar öka.
– Bilarna blir tyngre. Det gör att liften utsätts för mer påfrestning och slitage då den totalt lyfter mer, även om maxlasten aldrig överskrids, säger Erik.
Få i gång diskussion
De båda skyddsombuden vill nu att tillverkare, besiktningsbolag och myndighet ska ta sitt ansvar för att komma åt problemet. De har därför skickat ett ärende till Arbetsmiljöverket om att göra marknadskontroll på lyfttypen.
– Vi hoppas att det får i gång en diskussion om hur man kan förhindra fler olyckor, säger Jarmo. Men exakt hur det ska gå till överlämnar de till experterna.
– Kanske kan man reda ut om bultarna ska ha en annan hållfasthet och klassning eller ska besiktigas eller bytas med tidsintervall. Det viktiga nu är att visa på riskerna och få upp frågan på bordet, säger Jarmo och Erik.
Text: lisa.wernstedt@ifmetall.se
Vill du och dina arbetskamrater inom motorbranschen komma i gång med arbetsmiljöarbete? På Prevents hemsida hittar du bland annat skriften Motorbranschens arbetsmiljö som hjälper er att komma i gång. Här finns också checklistor och nyttiga länkar.
Information om regler för lyftanordningar finns på Arbetsmiljöverkets hemsida: Lyftanordningar och lyftredskap – Arbetsmiljöverket
Läs mer i tidningen Info
Artikeln finns publicerad i nummer 7 2025 av tidningen Info för förtroendevalda i IF Metall. Läs tidningen på din arbetsplats eller på webben.