Krafttag behövs för att lösa truckproblemen
- 19 september 2025
Varje år sker över 1.000 truckolyckor med sjukskrivning som följd på våra arbetsplatser. Nu tar IF Metall, tillsammans med Transport och Handels, initiativ till att få ordning på problemet.
I slutet av 80-talet och början av 90-talet var antalet truckolyckor rekordmånga i Sverige, men sjönk sedan och låg på en relativt låg nivå under 2000-talet. Runt 2017 började olyckorna öka igen. 2023 skadades cirka 1 200 personer så illa att de behövde sjukskriva sig efter olika truckolyckor. Tillverkningsindustrin, handeln och transportsektorn är värst drabbade.
– Vi behöver ta krafttag för att komma till rätta med det här, säger Conny Lundberg, förbundskontorets arbetslivsenhet.
Han vill se åtgärder för att sätta stopp för oseriösa utbildningsföretag som erbjuder truckkort efter utbildningar som varken innehåller tillräckligt med teori eller praktik för att kunna köra truck på ett säkert sätt.
– I dag kan du betala 500 kronor för en kort digital kurs och sedan har du truckkort. Du behöver inte ens ha sett en truck i verkligheten. Inte konstigt att det sker olyckor, säger Conny Lundberg och fortsätter:
– Förbättringar i våra partsgemensamma riktlinjer för vad truckförare behöver kunna är också något vi behöver jobba med.
Nu gäller det att få arbetsgivarsidan med på tåget. På fackets initiativ börjar en partsgemensam grupp att jobba med saken i oktober.
– Då ska vi ha en första träff. Jag hoppas att vi ska kunna komma till en lösning som verkligen ger effekt och minskar antalet olyckor, säger Conny Lundberg.
Text: lisa.wernstedt@ifmetall.se
Läs mer i tidningen Info
Artikeln finns publicerad i nummer 5 2025 av tidningen Info för förtroendevalda i IF Metall. Läs tidningen på din arbetsplats eller på webben.