Fysisk arbetsmiljö - vad kan du göra för din hälsa och säkerhet?
Ungefär sju av tio av IF Metalls medlemmar besväras av buller på sin arbetsplats. Över hälften har besvär av värme, kyla eller drag och fyra av tio besväras av vibrationer. I den här artikeln berättar vi hur du kan hjälpa till för att förbättra en ohälsosam arbetsmiljö.
Vad är fysisk arbetsmiljö?
Nära 130 000 arbetsskador anmäldes under 2019 enligt den senaste rapporten från Arbetsmiljöverket. Och just metallindustrin är en särskilt utsatt arbetsmiljö. De vanligaste besvären är belastningsskador, hörsel-, kläm- eller skärskador. Eftersom du tillbringar en stor del av ditt liv på din arbetsplats är det viktigt att du är uppmärksam på hur ditt arbete påverkar din hälsa och din säkerhet. Du ska inte behöva bli sjuk eller få men för livet på grund av en ohälsosam arbetsbelastning. Till den fysiska arbetsmiljön räknas sådant som exempelvis:
- Ljud och buller
- Ergonomi
- Luft och ventilation
- Belastning och tunga lyft
- Ljus och belysning
- Maskiner
- Temperatur och klimat
- Dator- och bildskärmsarbete
- Kemikaliearbeten
- Personlig skyddsutrustning
Tecken på en dålig arbetsmiljö
Stress och underbemanning ökar riskerna för olyckor och belastningsskador. Okunskap eller ointresse från arbetsgivarens sida gör också jobben farligare. Tänk på att arbetsgivaren har det fulla ansvaret för arbetsmiljön och är därför också skyldig att informera om riskerna på arbetsplatsen samt utbilda om det behövs.
Under oroliga tider på arbetsmarknaden kan även rädsla för att kritisera en dålig arbetsorganisation och farlig arbetsmiljö leda till mer riskfyllda jobb. Med exempelvis en visstidsanställning kan det vara svårt att vara modig och säga ifrån.
Vad har arbetsgivaren för ansvar?
Arbetsgivaren har det främsta ansvaret för att ingen ska bli sjuk eller behöva skada sig på grund av jobbet. Det är deras skyldighet att se över arbetsplatsens utformning och systematiskt undersöka och förebygga risker på din arbetsplats.
Arbetsgivaren ska tillsammans med skyddsombudet och de anställda föra en dialog för att förhindra att ohälsa uppstår. Tyvärr kan dock kunskapen om hur arbetsmiljön påverkar personalens hälsa fortfarande vara låg hos flera arbetsgivare inom industrin, därför kan du behöva ta hjälp av ett skyddsombud. Unga kan också vara särskilt utsatta, exempelvis har var fjärde ung industriarbetare inte fått någon genomgång av riskerna på arbetsplatsen.
7 exempel på vad arbetsgivarna kan göra rent konkret:
- Investera i lyfthjälpmedel
- Utbilda i lyftteknik
- Skapa fler pauser
- Se över behov av arbetsväxling
- Göra löpande kontroller av luftkvaliteten
- Förbättra ljusförhållandena
- Skaffa rutiner för bullermätning
Buller på arbetsplatsen
Många arbetsplatser, speciellt inom industrin har höga ljudnivåer. I första hand är det själva bullret som ska åtgärdas. I andra hand kan skyddsutrustning sättas in. Om bullret på din arbetsplats ändå överstiger 80 decibel ska det finnas rutiner för hörselkontroller. Här hittar du en app för bullermätning som Arbetsmiljöverket tagit fram.
Vad har jag som arbetstagare för ansvar?
Huvudansvaret för arbetsmiljön ligger som sagt hos arbetsgivaren. Som arbetstagare är du dock skyldig att hjälpa till. Du ska följa de säkerhetsföreskrifter som finns, samt slå larm om du upptäcker några brister. Om du har varit nära att råka ut för en olycka i jobbet kallas det ett tillbud, och sådana ska alltid rapporteras till arbetsgivaren. Som i sin tur tillsammans med skyddsombudet ska utreda frågan och åtgärda eventuella brister. Att inte rapportera tillbud kan innebära att någon av dina kollegor råkar ut för en olycka.
Tips: Prata även med dina kolleger. Det kan vara värdefullt att veta om du är ensam i din upplevelse om bristerna i säkerhet eller om flera delar samma problem.
Hur tar jag reda på vilka säkerhetsföreskrifter som gäller?
Du kan alltid prata med skyddsombudet på din arbetsplats om arbetsmiljöfrågor. Men om du själv vill ta reda på för vad som gäller angående användning av personlig skyddsutrustning, belastningsergonomi, buller, lyftanordningar med mera, hittar du Arbetsmiljöverkets föreskrifter här. Elsäkerhetsföreskrifter finns hos elsäkerhetsverket.
Problem med arbetsmiljön?
Om du upplever att din arbetsplats på något sätt har brister eller är ohälsosam kan du i första hand vända dig till din chef. Om du inte blir nöjd med den respons du får kan du kontakta arbetsplatsens skyddsombud. Skyddsombudet har rätt att kräva att arbetsgivaren vidtar åtgärder för att göra arbetsmiljön säkrare.
Om din arbetsplats inte har ett skyddsombud kan du vända dig till ditt fackförbund och få hjälp via ett regionalt skyddsombud. Om arbetsgivaren ändå inte åtgärdar problemet kan du eller skyddsombudet kontakta Arbetsmiljöverket.
Vad gör Arbetsmiljöverket?
Om du har frågor kring vilka arbetsmiljöregler som gäller ska du kontakta Arbetsmiljöverket. Som arbetstagare kan du även anmäla dåliga arbetsförhållanden till Arbetsmiljöverket.
För din anställningstrygghet behandlas anmälan med sekretess. Arbetsmiljöverket talar inte om för arbetsgivaren att de har fått en anmälan, eller vad den gäller. I vissa fall kan de göra ett inspektionsbesök på arbetsplatsen. Om detta sker uppger inte inspektören att det finns en anmälan i bakgrunden.
Kontakta Arbetsmiljöverkets svarstjänst.
Så här anmäler du - om du vill skydda din identitet
Om du gör din anmälan via exempelvis din mail så kan dina kontaktuppgifter komma att räknas som en offentlig handling, vilket innebär att din chef skulle kunna ta reda på vem som har gjort en anmälan. Om du vill vara helt säker på att inte kunna bli spårad ska du göra en så kallad arbetstagares anmälan. Sekretesskyddet innebär att anmälan inte registreras och diarieförs, utan skickas vidare till en arbetsmiljöinspektör som bedömer om det krävs att Arbetsmiljöverket gör en insats.
Om du vill göra en sådan anmälan gör du det här, via kontaktformuläret hos Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö - vanliga frågor och svar
Det kan vara snårigt att hålla reda på alla föreskrifter och ha koll på hur man exempelvis gör en skadeanmälan eller vad som kan anses vara ett tillbud eller en olycka. Du kan förstås prata med ditt skyddsombud eller ditt fackförbund, men här har vi samlat några vanliga frågor som brukar dyka upp.
Corona och din arbetsmiljö
Har du frågor kring Corona och din arbetsmiljö finns mycket information samlad här hos Arbetsmiljöverket.
Så tycker IF Metalls medlemmar om arbetsmiljön:
- Var fjärde medlem känner oro för att drabbas av olycksfall eller ohälsa på grund av arbetsmiljön.
- Sju av tio blir inte erbjuden årlig medicinsk hälsokontroll.
- Tre av tio upplever arbetet som enformigt.
- Drygt varannan känner sig stressad minst varje vecka på sitt arbete.
- Ungefär varannan medlem kan för det mesta inte själv bestämma när olika arbetsuppgifter ska göras.
- Drygt hälften är för det mesta inte med och beslutar om planeringen av sitt arbete.
- Två av tre uppger att de aldrig eller nästan aldrig får hjälp av sin chef att prioritera om de har för mycket att göra.
- Fyra av tio har det senaste året haft sömnproblem till följd av sitt arbete.
Källa: Undersökningen bygger på en enkätundersökning utförd av Novus, 2020.