Problem att logga in på Mina sidor?
- 15 oktober 2020
Just nu kan du som använder iPhone eller annan Apple-enhet ha svårt att logga in och signera på Mina sidor. Framförallt gäller detta om operativsystemet på din enhet är iOS12 eller tidigare version. Läs mer om vad du kan göra för att komma runt problemet.
Har du iPhone eller iPad med äldre operativsystem?
IOS 13 och högre fungerar det bra att logga in. Uppdatera ditt operativsystem om du har en tidigare version. Har du en iPhone 6 eller äldre går det inte alltid att uppdatera till IOS 13, då behöver du logga in från en annan enhet.
Problem med cookies?
Om du får felmeddelande som har med cookies att göra när du är inloggad på Mina sidor behöver du göra en justering i dina inställningar.
- Gå till Inställningar -> Safari -> Integritet och säkerhet och avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser" eller
- Gå in under inställningar och tillåt cookies från den aktuella webbplatsen (i det här fallet Mina sidor).
- Du kan också byta till en annan webbläsare som exempelvis Chrome, Edge eller Firefox.
Tänk på det här
Det går bara att signera cirka fem gånger under ett och samma tillfälle om du använder en apple-enhet. Detta är en säkerhetsåtgärd som finns i Apples operativsystem.
Om du fortfarande har problem med att logga in eller signera kan du istället prova att logga in på Mina sidor från en dator eller en android-telefon.
Loggar du in via Chrome och får information om att sidan inte är säker?
Om du har uppdaterat Chrome till den senaste versionen så kan du få ett meddelande om att anslutningen inte är säker. Vår leverantör Sveriges a-kassor gör bedömningen att det är säkert att gå vidare, men om du inte vill det så byt istället webbläsare.
Gör så här
Du kan antingen
- Välja Skicka ändå och Föregående - du kommer då till startsidan för Mina sidor, eller
- Byt webbläsare eller testa på mobilen.