Användarstöd Facklan
Facklan är ett webbaserat system och samarbetsyta för förtroendevalda i IF Metall. Systemet ska underlätta kommunikationen och möjligheten att samarbeta mellan förtroendevalda i IF Metall.
Status Facklan
Just nu testas Facklan av en pilotgrupp. Facklan kommer senare att lanseras för alla förtroendevalda. Mer information om detta kommer.
Om Facklan
Med Facklan får du en personlig e-postadress vilket gör att du slipper använda
arbetsgivarens e-post eller din privata för konversationer som rör ditt uppdrag.
I systemet kan du även skapa, spara och dela filer och därmed undviker du att lagra filer på arbetsgivardatorns hårddisk eller på nätverket. Du får även en mejlkorg för att hantera inkommande och utgående mejl, en kalender där du kan lägga in viktiga händelser och boka videomöten samt en chatt för konversationer.
Du har tillgång till Facklan så länge du har ett förtroendeuppdrag. Detta styrs av de uppgifter om startdatum och slutdatum för ett uppdrag som finns registrerade i vårt medlemssystem Fokus CRM
Facklan är specialbyggt för oss på IF Metall men utgår från en plattform som heter Space.
Till dig som ingår i testpilotgruppen för Facklan – läs även här.
Läs mer och kom i gång med Facklan
Inloggning, ladda ned app och skapa bokmärke
- Logga in
Gå in på facklan.ifmetall.se och logga in med ditt bank-id.
- Ladda ned Facklan som app
Facklan finns att ladda ned för Android och för Iphone.
På den här länken hittar du båda versionerna för nedladdning.
- Lägga till Facklan som ett bokmärke/favorit i webbläsaren
Om du vill lägga till Facklan som ett bokmärke/favorit i din webbläsare behöver du redan ha loggat in i Facklan när du gör det. Annars kommer inte inloggningen fungera nästa gång du ska logga in via den favoritmarkerade sidan.
Personliga inställningar
Du kan göra olika anpassningar i Facklan utifrån dina personliga preferenser.
- Anpassa ditt dashboard
Det första du möts av när du loggat in är ett dasboard. Denna kan du anpassa så du får med de widgets som du vill se där.
Klicka på rutan "Anpassa" som ligger under dina widgets så får du fram en ruta med de olika alternativen. Bocka för de alternativ som du vill ska synas.
- Ställ in din status
- Klicka på statusfältet högt upp på mitten på ditt dashboard, alternativt klicka på din profilikon längst uppe i högra hörnet
- Välj den status du vill ha, till exempel "På ett möte"
- Välj den tid då den nya status ska gälla, till exempel en timme
- Vill du ändra tillbaka till Online så klicka på Rensa statusmeddelande
- Byta bakgrundsfärg
- Klicka på Min profil, den runda ikonen längst uppe i högra hörnet
- Välj “Utseende och tillgänglighet”
- Välj ditt tema eller klicka på Bakgrund och färg
- Anpassa vilka aviseringar du får
- Klicka på din runda profilikon längst upp i högra hörnet
- Klicka på Inställningar
- Välj Aviseringar i vänstra menyn

Filer
I filer kan du spara, dela och skapa nya filer.
- Skapa ett nytt dokument
- Klicka på + Ny
- Välj dokumenttyp
- Skriv in ett namn på dokumentet
- Klicka på Skapa
- Om du vill använda IF Metalls filmall, välj den
- Klicka på Skapa
- Kontrollera så dokumentet finns i avsedd mapp, annars under Alla filer
- Lösenordskydda ett dokument
- Öppna dokumentet
- Klicka på arkiv
- Klicka på skydda
- Klicka på lägg till lösenord
- Ange lösenord och tryck ok
- Skapa en ny mapp
- Klicka på + Ny
- Välj Ny mapp
- Skriv in ett namn för mappen
- Klicka på Skapa
- Kontrollera så mappen finns under Alla mappar
- Dela en fil med någon
- Leta upp aktuell fil i Alla filer
- Markera den aktuella filen
- Klicka på symbolen för kontakter
och det lilla pluset- I rutan som kommer upp söker du upp den
du vill dela filen med- Välj vilken typ av behörighet den som du
delar filen med ska ha- Spara delning
- Se vilka filer som delats med dig
- Klicka på pilen till höger om Delningar
- Välj Delas med mig
- Alla filer som delats med dig visas
- Kontrollera att du kan öppna dem
- Flytta en fil till en mapp
- Markera dokumentet och dra den till aktuell mapp
- Kontrollera så dokumentet nu ligger i rätt mapp
- Ta bort en fil
- Markera dokumentet genom att kryssa i rutan till vänster om det
- Klicka på de tre prickarna som kommer fram uppe till höger
- Välj Ta bort
- Ladda ned en fil
- Markera dokumentet genom att kryssa i rutan till vänster om det
- Klicka på rutan Hämta som kommer upp

Talk
I Talk kan du chatta med andra förtroendevalda, både enskilt och i grupp. Du kan även ha röst- eller videosamtal.
- Om kameran och mikrofonen
När du bjuds in till samtal i Facklan första gången så får du en fråga
om du vill tillåta att kamera och mikrofon är aktiva under samtalet. Valen du får är Tillåt och Blockera. Svarar du Blockera här så sparas det och kommer att vara avslagna vid nästa samtal. Vi rekommenderar därför att du svarar Tillåt, i synnerhet när det gäller mikrofonen.Skulle du svara Blockera så kan du ändra detta vid nästa samtal genom att klicka på hänglåset längst till vänster i adressfältet och ändra aktuellt verktyg till Tillåt.
- Starta en konversation
- Klicka på pratbubblan med ett +
- Klicka på +Skapa en ny konversion
- Skriv in namn på konversationen, till exempel ”Samtal om nya löner”
- Lägg till en Beskrivning (frivilligt)
- Lägg till en bild (frivilligt)
- Klicka på knappen Lägg till deltagare
- Sök efter den/de personer du ska prata med
- Klicka på Skapa konversation
- Konversationen har startat
- Lägg till en person i en pågående konversation
- Gå till gruppkonversationen du skapat
- Expandera fönstret genom att klicka på ikonen längst upp till höger
- Skriv in personens namn i fältet deltagare
- Personen läggs in automatiskt
- Ta bort en person från en pågående konversation
- Gå till gruppkonversationen du skapat
- Expandera fönstret genom att klicka på ikonen längst upp till höger
- Klicka på tre prickarna bredvid den deltagare du vill ta bort
- Välj Ta bort deltagare
- Klicka på Ta bort
- Lägg till en fil i en konversation
- Välj den konversation där du vill skapa ett nytt dokument
- Klicka på + i menyraden
- Välj Nytt dokument
- Skriv in namn på dokumentet och välj mall
- Namn och val visas i fönstret
- Klicka på Skapa
- Filen visas i konversationen

E-post
Med Facklan får du en alldeles egen e-postadress. Tänk dock på e-posten inte är krypterad så mejla inga känsliga personuppgifter.
- Lägg till en bilaga i ett mejl
- Klicka på + Nytt meddelande
- Fyll i:
Mottagare
Ämne
Text- Klicka på gemet
- Välj Ladda upp bilaga
- Välj den fil du vill bifoga
- Klicka på Öppna
- Kontrollera så filen finns i mailet
- Klicka på Skicka
- Schemalägg ett mejl
- Klicka på Nytt meddelande
- Fyll i:
Mottagare
Ämne
Text- Klicka på tre prickar
- Klicka på Skicka senare
- Välj ett av förslagen eller välj annan tid och datum längst ner
- Klicka på Skicka
- Kontrollera så mailet ligger i Utkast
- Kontrollera efter utsatt tid och datum att det nu ligger i Skickat
- Lägg in ett autosvar
- Klicka på e-postadressen (fetstil högst upp)
- Klicka på tabbtangenten
- Klicka på tre prickar
- Välj Kontoinställningar
- Välj Autoresponder
- Boka i rutan Autoresponder on
- Fyll i start- och slutdatum
- Fyll i ämnesfältet, till exempel Semester
- Skriv in ditt frånvaromeddelande, till exempel Hej! Jag har semester...
- Klicka på Spara frånvaromeddelande
- Be gärna en arbetskamrat skicka ett mej till dig och kontrollera att kollegan får meddelandet
- Markera ett inkommande mejl som Viktigt
- Klicka på tre prickarna på det mejl du vill flagga som viktigt
Du måste ”hovra” med pekaren över mailet för att se dem- Välj ikonen för Viktigt (en svart pil)
- Kontrollera så mejlet nu finns under rubriken Prioriterad inkorg
- Markera ett inkommande mejl som Favorit
- Klicka på tre prickarna på det mejl du vill flagga som viktigt.
Du måste ”hovra” med pekaren över mailet för att se dem- Välj ikonen för Favorit (en svart stjärna)
- Kontrollera så mejlet nu finns under rubriken Favoriter
- Begär läskvitto
- Klicka på Nytt meddelande
- Fyll i:
Mottagare
Ämne
Text- Klicka på de tre prickarna
- Välj Begär läskvitto
- Klicka på Skicka
- Skapa en uppgift utifrån ett mejl
- Klicka på de tre prickarna vid det mejl du vill göra en uppgift på
- Klicka på de tre prickarna Fler händelser
- Klicka på Skapa uppgift
- Välj startdatum för uppgiften
- Välj slutdatum för uppgiften
- Klicka på Skapa
- Kontrollera så din uppgift finns under Aktiviteter i menyraden
- Skapa egna mappar under inkorgen
- Klicka på de tre prickarna vid inkorgen
- Välj Add submailbox
- Skriv ett namn på mappen
- Klicka på pilen till höger
- Kontrollera så mappen nu ligger in inkorgen

Kalender
I kalendern kan du boka möten och lägga in viktiga händelser.
- Boka ett digitalt möte
- Klicka på rutan + Händelse
- Fyll i datum, tid, plats och beskrivning av mötet
- Klicka på Fler detaljer
- Klicka på fliken Deltagare
- Skriv in namnen för deltagare du vill bjuda in till mötet
- Klicka på Skapa ett rum i Talk för denna händelse
- Kontrollera att de skapas en länk i rutan för plats
- Klicka på Spara
- Kontrollera att bokningen finns i din kalender
- Acceptera en mötesinbjudan
- Öppna kalenderbokningen i din inkorg
- Klicka på Acceptera
- Kontrollera så bokningen ligger i din kalender
- Bifoga dokument till din kalenderbokning
- Klicka på rutan + Händelse
- Fyll i datum, tid, plats och beskrivning av mötet
- Klicka på Fler detaljer
- Klicka på + vid rubriken Inga bilagor (om det sedan tidigare saknas bilagor)
- Välj om du vill hämta dokument/filer från Filer (i FackLan) eller från enheten (din dator)
- Markera den/de filer som ska bifogas
- Klicka på Lägg till
- Dokumentet finns nu bokningen
- Om kameran och mikrofonen
När du bjuds in till samtal i Facklan första gången så får du en fråga
om du vill tillåta att kamera och mikrofon är aktiva under samtalet. Valen du får är Tillåt och Blockera. Svarar du Blockera här så sparas det och kommer att vara avslagna vid nästa samtal. Vi rekommenderar därför att du svarar Tillåt, i synnerhet när det gäller mikrofonen.Skulle du svara Blockera så kan du ändra detta vid nästa samtal genom att klicka på hänglåset längst till vänster i adressfältet och ändra aktuellt verktyg till Tillåt.