Verkstadsklubbar
Avdelningen bildar klubb på arbetsplats där det finns tillräckliga förutsättningar och klubben ska då omfatta samtliga medlemmar på arbetsplatsen. Beslut om att bilda klubb tas i avdelningsstyrelsen
En verkstadsklubb har till uppgift att organisera medlemmar samt bevaka och tillvarata medlemmarnas intressen gentemot arbetsgivaren. Klubben ska arbeta utifrån förbundets stadgar, beslut av kongress, förbundsstyrelse, avdelningens representantskap och avdelningsstyrelse samt i överensstämmelse med lagar och avtal.
Årsmöte
Årsmöte ska hållas senast den sista februari varje år. På årsmötet ska bland annat följande ärenden behandlas:
- val av styrelse, revisorer och ersättare för dessa
- styrelsens verksamhetsberättelse och revisorernas berättelse för föregående år
- fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
- former för kallelse till möte
- arvode till styrelsens ledamöter och revisorer
- eventuellt val av valberedning till nästa årsmöte
- val av klubbens ombud till avdelningens representantskap
Efter Årsmötet
Avdelningen betalar ut ett klubbadministrations bidrag (2018, 2019) ut till klubbarna enligt avdelningens regler. För att kunna få klubbadministrations bidraget så måste klubbens uppdrag lämnas in efter årsmötet. Mandattiderna följer stadgarna/förbundet och startar alltid den 1 mars i en klubb. Avdelningen skickar ut en förteckning över de uppdrag som finns registrerade på klubben i avdelningens register i början av varje år.
Även ekonomisk redovisning måste lämnas in efter årsmötet för att kunna få bidraget. Avdelningen skickar ut blanketter i början av varje år till kassör/ordförande.
Avtal banktjänster
Förbundet har tecknat avtal med Swedbank gällande banktjänster för klubbar inom IF Metall. Genom avtalet erbjuds klubbarna utan kostnad följande tjänster: Företagskonto, Placeringskonto, Internetbank samt Bankkort Business. Beställning av tjänsterna ska ske genom Swedbank centralt.