Medlemskapet

Varför ska jag bli medlem?
Det är en konflikt mellan löntagarnas och arbetsgivarnas intressen. Ska vinsten för produktionen stoppas i arbetsgivarens egen ficka eller ska löntagarna få del av vinsten genom högre lön och bättre villkor?  Varje person är unik och stark. Tänk då om löntagarna går samman och kräver högre lön samt bättre villkor tillsammans. En person kan arbetsgivaren strunta i, men kommer hela skiftlaget eller alla på fabriken måste han lyssna. Därför håller vi ihop och vi hoppas att du går med.

Vart ska jag vända mig om jag har frågor?
De lokala förtroendevalda har alltid mest kunskap om arbetsplatsen och dess villkor. Därför ska du alltid prata med ditt avdelningsombud eller klubb i första hand. Om ni inte har någon förtroendevald går det bra att kontakta den avdelning som du tillhör. Här hittar du kontaktuppgifter.

Jag vill engagera mig i facket, hur gör jag?
Prata med din lokala fackliga representant eller avdelning. Det behövs alltid fler som engagerar sig och alla uppdrag är lika vikiga för att få organisationen att fungera.

Hur kan jag som medlem påverka IF Metall?
Genom att gå och vara aktiv på till exempel medlemsmöten. Du kan också lämna in skriftliga förslag till klubben, avdelningen eller förbundskontoret. Är du riktigt intresserad tycker vi att du ska bli förtroendevald.

Vad är en förtroendevald?
De utses av medlemmarna på arbetsplatsen. Han/hon har hand om medlemmars ärenden. Den förtroendevalde känner till dina rättigheter och står på din sida.

Vad är en ombudsman?
Det finns anställda på avdelning och förbundskontoret som på heltid hjälper medlemmarna vid till exempel förhandlingar. Oftast har de arbetat inom industrin och varit förtroendevalda på någon industriarbetsplats.

Vart vänder jag mig om jag vill gå ur IF Metall?
Det är tråkigt att du inte vill vara medlem längre. Kontakta din avdelning för att begära utträde ur förbundet.

Var hittar jag kollektivavtalet som gäller på min arbetsplats?
Alla IF Metalls kollektivavtal finns i medlemsportalen. Klicka här för att logga in. Om du vill ha det i trycktform kontakta din lokala förtroendevalde eller avdelning.

Uppdaterad 2014-01-09 Skribent: Elisabeth Edström