Bender investerar i nyproduktion i Volvo Cars gamla lokaler i Uddevalla

Det har varit många spekulationer om vad som ska hända med Volvo Cars bilfabrik nu när de sista bilarna rullar ut ur fabriken. Men nu står det alltså klart. Det blir familjeföretaget Benders Sverige AB som förvärvar hela markområdet och hela fastighetsbeståndet.

Ove Bender, VD för Benders Sverige AB säger: ”Vi är mycket glada över att Volvo valt oss som köpare och därmed givit oss möjligheten att ta vid i Uddevalla. Volvo har sett till att anläggningen är i mycket gott skick och vi hoppas kunna fortsätta att utveckla området med både egen produktion och andra verksamheter för externa hyresgäster. Se hela pressmeddelandet här.

Vi frågar Mikael Johansson, arbetsmarknadsansvarig ombudsman på IF Metall Bohuslän-Dals avdelning i Uddevalla, hur han ser på affären.

- Vi ser det som oerhört positivt att det blir ett företag som satsar på att utveckla en ny industriell produktion av granitprodukter i Volvo Cars fd lokaler.

- Just det faktum att det är ny produktion o inte befintlig som flyttas är viktigt eftersom vi har en relativt hög arbetslöshet bland våra medlemmar. Detta borde rimligtvis kunna innebära att ett flertal av våra arbetslösa samt de som nu får lämna Volvo Cars kan få ett nytt arbete, tillägger Mikael Johansson.

- Det är dock för tidigt att spekulera i hur många arbetstillfällen detta kommer att leda till, avslutar Mikael Johansson.

Uppdaterad 2013-07-04 Skribent: Kristina Nilsson