Medlemsavgiften

Avgiften

Medlemsavgiften till IF Metall är en procentavgift på lönen, i genomsnitt drygt 1,5 procent. Av avgiften går en del till förbundet, en del till a-kassan och en del till avdelningen. Lägsta medlemsavgift per månad är 204 kronor och högsta medlemsavgift per månad är 561 kronor. På vissa arbetsplatser kan det tillkomma en klubb- eller försäkringsavgift.

Räkna ut hur mycket du betalar i medlemsavgift och se hur dina pengar används. Notera att uträkningen baseras på den genomsnittliga avgift som förbundets avdelningar tar ut. Viss avvikelse kan förekomma.

Sjuk eller arbetslös
För sjuka eller arbetslösa är medlemsavgiften 204 kronor per månad.

Studerandemedlem
Är du under 20 år och genomgår gymnasiestudier är medlemskapet gratis, även om du jobbar under lov, kvällar eller helger. Särskilda regler gäller för studerandemedlem vid företagsförlagd gymnasieutbildning.

Har du frågor om din medlemsavgift kan du kontakta din avdelning.

Uppdaterad 2016-12-02 Skribent: Kristoffer Sydlén